وزارت علوم تحقیقات و فناوری
گروه گرافیک
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری
بررسی قابلیتهای تصویری نوشتار فارسی در خطنقاشی
استادان راهنما
دکتر سعید فریسی
خانم منیژه باقری
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
این پژوهش که به روش تحلیلی-تاریخی انجام گرفته و جمعآوری اطلاعات در آن به شیوههای کتابخانهای و میدانی بوده است، با هدف بررسی قابلیتهای تصویری نوشتار فارسی در خط-نقاشی صورت پذیرفته و در آن سعی شده تا با بررسی روند شکلگیری شیوه خط-نقاشی، به گستره فعالیتهای نوشتار، اعم از بار معنایی و کاربردهای تصویری، پرداخته شود. اسلوب خطاطانه و حضور نوشتار فارسی در هنر معاصر ایران بهعنوان یکی از مؤلفههای تاریخی و فرهنگی، دستخوش تغییرات بسیاری شده است که اگر جنبش سقاخانه را مهمترین جریان تجسمی و دوره گذار نیم قرن اخیر بدانیم، بخش عمده تحولات فرهنگی، مرهون جریان کاربرد خط در نقاشی در کالبد هنر مدرن دهه چهل و پنجاه بوده است. بدین سان موج جدید خط-نقاشی معاصر ایران نتیجه کوششهای پراکنده هنرمندانی است که سعی دارند فصل مشترک و نقاط اتصال خود با فرهنگهای جهانی را پیدا کنند تا بتوانند به احیاء دوباره خطنگاری در قالبی مدرن با زیرساختهای شرقی بپردازند. در همین راستا هنرمند باید با مبانی وکیفیات بصری نوشتار و اصول زیباییشناسی خط و خوشنویسی آشنا باشد و به دور از سطحینگری و توریستپسندی، به خلق آثاری با کاربرد فرم و رنگ و نگاه ساختاری با صدایی ناب و مشخص ایرانی بپردازد.
امروزه از فرم خط بهعنوان یک دستاورد فرهنگی میتوان در تعامل هنر بینالمللی بهعنوان یک مدیوم استفاده کرد زیرا گسترهای از فعالیت را برای تجسم ایدهها فراهم میآورد و قابلیت تقابل با سایر هنرها همچون موسیقی، مجسمهسازی، عکاسی، سینما و رویکردها و گرایشهای مختلف را دارد. خط-نقاشی معاصر با تأثیر از ذهنیت خلاقانه هنرمند و با بهرهگیری از هنر خطاطی و تسلط به تکنیکهای نقاشی به شیوهای تزئینی مبدل شده است. در برخی آثار، فرمهای نوشتار از شکل سنتی خود خارج و بیشتر متمایل به استفاده از فرمهای ابداعی و سبک شخصی شده و از این طریق با مخاطب، یک ارتباط بصری فراتر از خوانایی برقرار میکند، از این رو علت استقبال از این جریان در دهههای گذشته در حراجیهای غرب، همانا تبدیلشدن آن به یک کیچ جهانی است زیرا قواعد و اصول نوشتار را فدای یک نگرش جدید به “زیبایی مدرن” کرده است.
واژگان کلیدی
جنبش سقاخانه، خط-نقاشی، مدیـوم، کیـچ جهانی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- تعریف مسئله………………………………………………………………………………………………. 1
1-2- ضرورت و اهمیت تحقیق…………………………………………………………………………… 1
1-3- سؤالهای تحقیق……………………………………………………………………………………… 2
1-4- فرضیات تحقیق…………………………………………………………………………………………………. 2
1-5- اهداف اصلی و فرعی تحقیق……………………………………………………………………………….. 3
1-6- روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………….. 3
1-7- روش جمعآوری اطلاعات ……………………………………………………………………………. 3
1-8- کاربرد تحقیق………………………………………………………………………………………………… 4
1-9- پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………… 4
1-10- چگونگی انجام پروژه عملی……………………………………………………………………… 5
فصل دوم: نوشتار فارسی و خط-نقاشی در ایران
2-1- الفبا و نوشتـار در ایران……………………………………………………………………………….. 13
2-2- ریشههای ایرانی نوشتار…………………………………………………………………………….. 19
2-3- خوشنویسی نوشتار فارسی……………………………………………………………………. 23
2-4- اهمیت و قواعد خوشنویسی در نوشتار فارسی…………………………………………. 25
2-5- نقش بصری و تزئینی نوشتار…………………………………………………………………….. 32
2-6- نگاهی به اعتقادات فرقه حروفیه………………………………………………………………… 33
2-7- شیوههای حروفنگاری در دوران گذشته ……………………………………………………. 35
2-8- حکومت و تحولات جامعه قاجاری…………………………………………………………………… 43
2-9- هنرمندان قاجاریه……………………………………………………………………………………….. 44
2-10- دوران پهلوی………………………………………………………………………………………… 47
2-11- جنبش سقاخانه و آغاز نوگرایی در ایران……………………………………………………… 60
2-12- دوران انقلاب اسلامی………………………………………………………………………… 73
2-13- خط-نقاشی………………………………………………………………………………………………. 74
2-14- نوگرایی در تعامل بین هنرها……………………………………………………………. 86
فصل سوم: مبانی بصری و قابلیتهای تصویری نوشتار فارسی در خط-نقاشی ایران
3-1- مبادی سواد بصری……………………………………………………………………. 90
3-2- عناصر اولیه و کیفیات بصری در ارتباط تصویری…………………………………… 91
3-3- مقایسه بصری آثار تایپوگرافیک و خط-نقاشی………………………………………. 105
3-4- شیوههای حساسیت بخشیدن…………………………………………………………….. 109
3-5- نقش ابـزار………………………………………………………………………………….. 109
نتیجهگیری………………………………………………………………………………………. 112
واژهنامه……………………………………………………………………………………………. 116
مراجع………………………………………………………………………………………………. 120
پروژه عملی………………………………………………………………………………… 128
پروژه دوم عملی……………………………………………………………………….. 134
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1 – تعریف مسئله
هیچ تعریف درستی جز در سایه بررسی و شناخت جامع از گذشته و تطبیق آن با دنیای معاصر میسر نیست. در دهههای اخیر، تجددخواهی در هنر ایران نمیتوانسته سنتهای فرهنگی را به خاطر نوستالژی آنها بپذیرد. در این بین نقاشان و خطاطان از جریان پیدایش جنبش سقاخانه و نوگرایی تا دوران معاصر، همواره به دنبال هویت و تاریخ خود بودهاند تا بتوانند با ارائه زیرساختهای شرقی خط-نقاشی، قابلیتهای تصویری و توصیفی-تشریحی نوشتار را بیان کنند که امروزه به یکی از مهمترین شگردهای ارتب
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیلک کنید
لینک بالا اشتباه است
:: بازدید از این مطلب : 655
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0